Verkkosivut vs. sosiaalinen media

Miksi yrityksen digitaalinen omaisuus kannattaa rakentaa omalle pohjalle?

Digitaalinen näkyvyys on tänä päivänä elintärkeää jokaiselle yritykselle. Monet panostavat vahvasti sosiaaliseen mediaan tavoittaakseen asiakkaita, mutta harva tulee ajatelleeksi, että somekanavat eivät ole täysin yrityksen omassa hallinnassa. Sen sijaan verkkosivut ovat yrityksen aitoa omaisuutta, jonka arvo ja hallinta säilyvät yrityksellä itsellään. Some-tili voi kaatua tai se voidaan poistaa ”ilman lupaa”. Näin ei käy kotisivujen kohdalla.

Sosiaalinen media – näkyvyyttä, mutta rajallisella hallinnalla

Sosiaalinen media tarjoaa tehokkaan kanavan asiakaskontakteihin, markkinointiin ja brändin rakentamiseen. Samalla on kuitenkin tärkeää ymmärtää, että yrityksen somekanavat ovat aina alustojen omistajien hallinnassa. Tämä tarkoittaa, että:

  • Säännöt voivat muuttua milloin tahansa – Algoritmit, näkyvyys ja mainonnan ehdot eivät ole yrityksen päätettävissä.
  • Tilin menettäminen on mahdollista – Tekninen virhe, hakkerointi tai alustojen sääntörikkomus voi johtaa tilin sulkemiseen.
  • Rajoitetut analytiikka- ja personointimahdollisuudet – Some tarjoaa dataa käyttäytymisestä, mutta ei anna yritykselle täyttä kontrollia asiakasdatasta.

Kotisivut – yrityksen oma digitaalinen kivijalka

Yrityksen verkkosivut sen sijaan ovat täysin sen omaisuutta. Tämä tarkoittaa, että yritys hallitsee:

  • Sisältöä ja näkyvyyttä – Kotisivujen ei tarvitse mukautua algoritmimuutoksiin tai ulkopuolisiin sääntöihin.
  • Asiakasdataa ja analytiikkaa – Omilta sivuilta saatava tieto on laajempaa ja vapaasti hyödynnettävissä.
  • Brändiä ja asiakaskokemusta – Verkkosivut voidaan räätälöidä yrityksen arvojen ja tavoitteiden mukaisesti ilman rajoituksia.
  • Pitkän aikavälin arvoa – Kotisivut kehittyvät ajan myötä ja niiden hakukonenäkyvyys paranee jatkuvasti, toisin kuin yksittäiset somepostaukset, joiden elinkaari on lyhyt.

Paras strategia – yhdistä kotisivut ja some viisaasti

Optimaalisessa tilanteessa yritys hyödyntää somea liikenteen ohjaamiseen omaan digitaaliseen omaisuuteensa – kotisivuille. Näin some toimii markkinoinnin tukena, mutta ei ainoana liiketoiminnan alustana.

  • Some houkuttelee asiakkaita – kotisivut sitouttavat ja konvertoivat
  • Sosiaalinen media kasvattaa brändin tunnettuutta – kotisivut rakentavat uskottavuutta ja luottamusta
  • Some on jatkuvasti muuttuva – kotisivut ovat yrityksen pitkäaikainen investointi

Yrityksen digitaalinen strategia kannattaa rakentaa omalle, kestävälle pohjalle. Sosiaalinen media on loistava markkinointikanava, mutta yrityksen todellinen digitaalinen pääoma syntyy sen omistamista ja hallinnoimista verkkosivuista.

Onko yritykselläsi jo omat kotisivut, jotka tukevat liiketoimintaasi? Jos ei, nyt on oikea hetki panostaa pitkäjänteiseen ja hallittuun digitaaliseen näkyvyyteen.