Uudet kotisivut pohdinnassa – Muista sisältö!

uudet kotisivut pohdinnassa

Uusia kotisivuja lähdetään pohtimaan yleensä kun yrityksen palveluntarjonta tai strategia muuttuu. Joskus sivut eivät toimi nykyisissä laitteissa kovin hyvin, joka on jo yksi tärkeä syy verkkosivujen uudistamiseen. Silloin kun lähdetään luomaan täysin uusia sivuja, täytyy myös huomioida domainin (.fi, .com) varaus ja koti verkkosivuille eli webhotelli tai mahdollisesti yrityksen oma palvelin. Näiden varauksessa autan tarvittaessa.

Sisältö on kuningas

Omasta mielestä tärkein asia sekä monesti aikaavievin asia on sivujen sisältö, joka vaatii asiakkaaltani paneutumista omien asiakkaittensa tarpeisiin. Samalla toki pitää huomioida, että vanhaa sisältöä ei kannata uusillekaan sivuille vain kopioida tai ottaa sitä suoraan tuote-esitteestä. Kotisivun sisältö kannattaa päivittää samalla kuin sivutkin ja tuote-esitteissä monesti käydään asiat läpi turhan yksityiskohtaisesti verrattuna nopeasti selailtavaan kotisivuun.

Mikään design ei pelasta, jos verkkosivujesi sisältö ei kohtaa asiakkaasi tarvetta.

Verkkosivujen ilmettä lähdetään rakentamaan olemassa olevan visuaalisen ohjeistuksen tai ilmeen (esim. logon avulla) perusteella. Jos tällaista ei löydy valmiiksi, voidaan sellainen luoda tai tehdä värimaailma asiakkaan toiveiden mukaan.

Tärkeintä on kuitenkin tunnistaa, mistä oma asiakaskunta koostuu, jolloin heti etusivulla osataan kertoa omista palveluista selkeästi asiakaslähtöisesti.

Kun sivut on julkaistu, työ on vasta alussa. Sivustoa kannattaa ylläpitää jatkuvasti erilaisten uutisten ja blogijulkaisujen muodossa, jolloin myös parannat sivujesi hakukonenäkyvyyttä (= ilmainen näkyvyys googlessa).

Responsiivisuus

Uudet kotisivut tehdään nykyään aina responsiivisesti, jolloin ne mukautuvat eri päätelaitteisiin. Eli niitä on helppo selailla älypuhelimella, tabletilla tai tietokoneella. Harvoin tehdään erikseen mobiiliin tarkoitettuja sivuja, koska tämä tarkoittaa suurempaa päivitystyötä ja ylläpitoa.

Tärkeää on myös huomioida, että sivustolle asennetaan varmuuskopiointi päälle, jos jokin ohjelmistopäivitys epäonnistuu. Ohjelmistopäivitysten asennukset voidaan ulkoistaa tai niitä voi opetella tekemään itse, jos on valveutunut WordPressin käytössä.

Joka tapauksessa niiden tekeminen on tietoturvan kannalta välttämätöntä.

Mistä tekijä?

Sivuston tekijää etsiessä, kannattaa selailla tekijöiden referenssejä. Niistä yleensä saa parhaimman käsityksen minkä tyylisiä sivuja tekijä on tehnyt. Yksi tärkeä asia on, mille alustalle sivut tehdään. Tarjolla on niin itsekehitettyjä verkkosivualustoja tai sitten avoimen lähdekoodin alustoja kuten WordPress. Näissä oleellisin asia on jatkuvuus. Kuinka pitkään itsekehitettyä alustaa päivitetään verrattuna esimerkiksi yhteen maailman suosituimpaan alustaan eli WordPressiin. Mitä jos yritys lopettaa toimintansa? WordPress osaajia löytyy aina tilalle, mutta mahdollisesti pienemmälle toimijalle ei löydy ja tällöin voit joutua tahtomattasi uuteen verkkosivuprojektiin. WordPressin päälle rakennetut sivut voidaan myös päivittää uuteen ulkoasuun muuttamalla sivun teemaa huomattavasti helpommalla kuin rakentamalla kokonaan uudet sivut.

Aina kannattaa kysyä tarjousta tai soitella, kun mieleen juolahtaa kysymyksiä. Nykyään on mahdollista hoitaa palaverit videopuheluilla, jolloin maantieteellinen sijainti ei ole enää niin tärkeä.

DigiPuun asiakaskunta on tähän mennessä koostunut Varsinais-Suomessa Salon seudusta ja Uudellamaalla pääkaupunkiseudusta.

Ota yhteyttä:
pirita@digipuu.fi tai p. 040 776 5098

Mukavaa uutta vuotta! Saatiinhan tänne omillekin sivuille sitä kuuluisaa sisältöä 😉

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *