Kotisivut yritykselle Salo – Ostajan opas
Teemme salolaisille yrityksille tyylikkäät ja käyttäjäystävälliset kotisivut. Meiltä saat kotisivut yritykselle ja kaiken muun markkinoinnin samasta paikasta. Räätälöimme kotisivut juuri sinun budjettiasi ja tarpeitasi vastaavaksi, jotta sinun ei tarvitse maksaa turhasta.
Miksi sinäkin tarvitset nettisivut yritykselle?
Yhä useampi sinunkin asiakkaistasi etsii tietoa internetistä. Kotisivut ovat yrityksesi kotisatama internetissä ja sivujen puuttuminen on jo itsessään outoa. Kotisivuiltasi asiakkaasi löytää luotettavasti sinun yrityksesi tiedot, palvelut ja yhteydenottotavat. Nettisivut saa nykyään helposti pystyyn, joten netissä kannattaa kaikkien yritysten näkyä.
Toiseksi kotisivut antaa yritykselle antaa mahdollisuuden viestiä firmasta ihan omilla ehdoilla. Saat yrityksesi uniikin äänen kuuluviin. Voit viestiä luotettavuudesta, ihmisläheisyydestä tai muista brändiisi liittyvistä tekijöistä. Kotisivut luovat uskottavuutta ja asiakas tietää että olet oikea yritys. Tavallisen nettisivun lisäksi voit liittää kotisivulle ajanvarauksen, verkkokaupan tai vaikkapa verkkokurssin.
Mistä yrityksen kotisivut koostuvat?
Kotisivut voidaan toteuttaa monella tavalla, mutta melkein aina lopputulos sisältää seuraavat osiot. Älä pelästy jos seuraavat tekniset termit tuntuu vierailta, me hoidamme ne sinun puolestasi, jotta voit keskittyä olennaiseen. Termien olemassaolosta on kuitenkin hyvä tietää jotain.
Kotisivun osoite eli domain
Ajatellaan tilannetta, että olet rakentamassa omaa taloa. Domain on kuin kotitalosi osoite. Domainin tarkoituksena on osoittaa vierailijoille missä kotisi internetissä sijaitsee.
Domain ostetaan yritykselle ja Suomessa lähes poikkeuksetta kannattaa ottaa .fi päätteiden domain. Domainin valintaan kannattaa keskittyä. Usein ensimmäinen intuitiivinen ajatus on ostaa domain yrityksen nimellä. Se kannattaa varmasti ostaa, mutta sen lisäksi kannattaa tiedustella meiltä millainen domain kannattaisi hankkia hakukoneoptimoinnin kannalta. Kysy lisää.
Katso suomalaisten (.fi-päätteisten) domainien saatavuus Ficorasta domain.fi osoitteesta.
Palvelintila eli webbihotelli
Kotisivusi tarvitsee tilan, jonne sivu rakennetaan samalla tavalla kuin kotitalosi tarvitsee tontin jolle se rakennetaan. Tätä tilaa kutsutaan palvelintilaksi eli webbihotelliksi. Se vuokrataan webbihotelleja tarjoavalta yritykseltä, eli kotisivut sijaitsevat fyysisesti tämän yrityksen kovalevyllä. Jos käytät suomalaisen yrityksen webbihotellipalvelua, niin sivusi sijaitsevat luultavammin Suomessa. Useimmiten suomalaisia asiakkaita tavoittelevien yritysten kannattaa hankkia webhotelli Suomessa, sillä sivuston fyysisen sijannin läheisyys nopeuttaa sivun latautumista ja tuki on parempaa. Kansainvälisten yritysten kannattaa harkita CDN-palveluiden hankkimista. Lue lisää sisällönjakeluverkosta (CDN)
Webhotellia hankittaessa kannattaa panostaa nopeaan sivuston latautumisnopeuteen. Tarkista tämän hetkisen sivustosi latautumisnopeus Googlen Pagespeedin kanssa.
Varsinaiset sivut eli koodi
Kun ollaan hankittu domain eli osoite ja palvelitila eli tontti, niin sitten pääsemme vihdoin rakentamaan sivustoasi. Riippumatta siitä millä tavalla kotisivut teknisesti toteutetaan, niin ne sisältävät aina HTML- ja CSS-koodikieltä. Sinun ei tarvitse ymmärtää näistä kielistä mitään vaikka itse päivittäisit sivustoasi. Kotisivut pystyy päivittämään ilman riviäkään koodia.
Mistä hyvät kotisivut tunnistaa?
Hyvät nettisivut koostuvat monesta ominaisuudesta. Tämän takia kotisivujen ostaminen on yllättävän haastavaa puuhaa. Sen takia olenkin kirjoittanut sulle tämän pienen opasartikkelin, jossa käydään läpi kotisivun ostamiseen liittyviä asioita. Jokaisen yrityksen ei tarvitse tietty miettiä kaikkia näitä asioita, mutta joskus kova kilpailu voi kannustaa panostamaan näihin. Katsotaan niitä kaikkia hieman yksitellen.
Ulkoasun ja brändin esilletuonti
Kukaan ei voi kieltää, etteikö sivun ulkoasulla olisi merkitystä. Ulkoasun vaikutusta on vaikea mitata, mutta hyvät sivut tekevät kuitenkin positiivisen ensivaikutelman. Jos sivujen ulkoasu on asiallinen ja ammattimainen, niin kävijän on helppo vakuuttua myös itse tuotteen viimeistelystä.
Jos yritykselläsi on jo ennestään valmiina jotain brändielementtejä kuten logo, värimaailmaa tai kuvaileva yritysnimi, niin niistä on hyvä aloittaa sivuston ulkoasun luominen. Yrityksen aikaisemmin tehtyjä esitteitä, näyteikkunaa, autoteippauksia ja käyntikortteja voi myös käyttää ulkoasun ideapankkina. Sivujen suunnittelua helpottaa jos tiedät jo etukäteen millä erottautua kovista kilpailjoista.
Muista kuitenkin, että verkkosivut eivät ole esite netissä, vaan niiden päätarkoitus on tuoda kävijöitä Googlesta ja muuttaa nämä kävijät maksaviksi asiakkaiksi. Tämän takia ulkoasun suunnittelun lisäksi tulee keskittyä hakukoneoptimoituun runsaaseen tekstisisältöön ja sivuston helppokäyttöisyyteen. Kotisivun navigointi ja rakenne kannattaa tehdä ihmisille tutulla tavalla.
Kotisivun sisältö
Kotisivun sisältöä ovat yrityksestäsi ja palveluistasi kertovat tekstit, kuvat ja videot. Monta kertaa kertaa ne unohtuvat kotisivuja tehdessä. Olet itse oman alasi asiantuntija, joten usein tekstit jäävät sinun vastuullesi. Tässä kohtaa sinun kannattaakin olla nyt tarkkana. Mieti seuraavaa asiaa kunnolla.
Jos Googlesta tulevat asiakkaat ovat sinulle tärkeitä, niin sinun täytyy panostaa sivun teksteihin ja tekstien hakukoneoptimointiin. Google ei ole ajatuksenlukija ja se ei voi tuoda sivustollesi asiakkaita sellaisesta hakusanasta, josta ei kirjoiteta kunnolla kotisivullasi.
Jos teet tekstit itse, niin kirjoita vähintään 500-600 sanaa jokaisesta tarjoamastasi palvelusta ja varmista, että jokaisesta palvelusta tehdään erillinen sivu kotisivulle. Palaan tähän asiaan myöhemmin.
Voit myös ulkoistaa sisällön kirjoittamisen. Kokeneet kirjoittavat osaavat kertoa palveluistasi asiantuntevasti haastateltuaan sinut. He kirjoittavat helposti 1200 sivun artikkeleita, jotka keräävät asiakkaita Googlesta kotisivullesi paremmin kuin lyhyet 300 sanan sivut.
Helppo ylläpitää
Hyvien sivujen päivittäminen onnistuu keneltä vain. Jos sinulla on tällä hetkellä kotisivut, joita on vaikea päivittää ja sinun täytyy pelätä niiden päivittämistä, niin voi olla että sinun kannattaa harkita uusien teettämistä. Hyvillä kotisivuilla pystyt itse korjailemaan kirjoitusvirheitä ja tekemään tilapäivityksiä ilman yöunien menettämistä.
Kotisivun hakukoneoptimointi
Jos kotisivusi ei näy Googlessa, niin ne eivät täytä tehtäväänsä. Hakukoneoptimoinnilla tarkoitetaan toimia, joiden tavoitteena on parantaa hakukonenäkyvyyttä Googlessa. Paikallisen yrittäjän tuleekin varmistaa, että jokaiselle yrityksen tarjoamalle palvelulle on oma erillinen sivunsa ja että sivun URL-osoite on asiakkaiden käyttämä hakutermi. Tämän asiakkaiden palvelusta käyttämän hakutermin saat selville hakusana-analyysin avulla. Tämän lisäksi varmista myös, että jokaisella palvelusivulla kerrotaan vähintään 600 sanan verran palvelusta.
Konversio-optimointi
No tässäpä erikoinen sana on. Konversio on kuitenkin sana, joka jokaisen kotisivuja teettävän täytyy tietää. Konversiolla tarkoitetaan kävijän tai asiakkaan tekemää haluttua toimintoa kuten vaikka ostosta.
Konversio-optimointi on siis kotisivun tekemistä mahdollisimman myyväksi. Eli kun asiakas saapuu sivulle, niin kotisivun täytyisi pystyä vakuuttamaan hänet niin, että hänestä tulee asiakas.
2020 – luvun tärkeimpiä konversioon vaikuttavia tekijöitä ovat videot, asiakkaiden testimoniaalit ja helppo tapa ostaa.
Kotisivun analytiikka eli kävijöiden seuranta
Jotta sivuja voidaan tehdä myyvemmäksi, niin käyttäjiä pitää seurata. Google Analytics tarjoaa ilmaisen analytiikan ja koodi kannattaa asentaa heti sivuston julkaisun yhteydessä. Vaikka tietoja ei osaisi heti hyödyntää niin koodi kannattaa silti heti asentaa. Yleensä tämä kuuluu kotisivuntekijän palvelupakettiin. Tiedot kävijöistä voi olla myöhemmin kullanarvoisia.
Jos yritykselläsi on Facebook-sivu, niin sivustolle kannattaa asentaa myös Facebook-pikseli, joka mahdollistaa mainosten näyttämisen Facebookissa henkilöille, jotka ovat käyneet kotisivulla
Responsiivisuus ja latausnopeus
Responsiivisuudella tarkoitetaan sivuston käytettävyyttä ja ulkonäköä eri kokoisilla näytöillä. Sivuston tulee olla helppokäyttöinen ja helppolukuinen niin kännnykällä, tabletilla kuin pöytäkoneellakin.
Googlella on mobile-first periaate, joka tarkoittaa, että nettisivut täytyy optimoida toimimaan nopeasti myös mobiilissa.
SSL-salaus eli tietoturva (eng. Secure Sockets Layer)
Kotisivun tekijät yleensä osaavat olla tarkkoina tietoturvan kanssa, mutta matti meikäläiset eivät usein suhtaudu siihen riittävän vakavasti. Varmista että kotisivullasi on SSL-salaus ja että salasanasi pysyy aina ”salaisena”.
GDPR ja evästeet
Euroopan unionin tietoturva-asetus GDPR ohjaa asiakastietojen käsittelyä ja säilyttämistä. Muista että kotisivulla täytyy olla tietosuojaseloste ja tietoa evästekäytännöstä. Huolella tehdyt sivut pelaavat sääntöjen mukaan pyytävät kävijän hyväksynnän ennen tiettyjen evästeiden käyttöä.
Kotisivuprojektin eteneminen
No mitä kaikkea kotisivuprojekti oiken sisältää? Useimmat projektit sisältävät aina samat työvaiheet.
- Alkukartoitus
- Sisällöntuotanto (tekstit, kuvat, videot)
- Nettisivun ulkoasun suunnittelu
- Verkkosivujen tekninen toteutus
- Valmiin sivuston julkaisu
- Ylläpito ja jatkokehitys
Alkukartoitus
Usein nettisivuprojekti aloitetaan kartoittamalla yrityksesi tarpeet joko puhelimitse, sähköpostitse tai videoyhteyden välityksellä. Alkukartoituksen pohjalta kotisivuntekijä pystyy antamaan pitävän tarjouksen.
Sisällöntuotanto eli tekstien kirjoittaminen
Riippumatta siitä kirjoitatko itse tekstit tai tilaat sisällöntuotannon kauttamme, niin sisällöntuotanto on aina ensimmäinen askel kotisivuprojektissa. Kirjoittajamme voi kirjoittaa tekstit puolestasi puhelinhaastattelun avulla, tai voit lähettää valmiit tekstit meille, tai voit lähettää meille raakatekstin, josta sitten jatkamme eteenpäin viimeisteltyyn tekstiin asti.
Nettisivujen ulkoasun suunnittelu
Kun tekstimateriaalit on saatu valmiiksi, päästään suunnitelemaan sivuston varsinaista ulkoasua. Tässä kohtaa pääset kertomaan toiveistasi visuaalisen ilmeen suhteen meille. Sivuston layout ja ilme voidaan joko valita valmiista pohjista tai tehdä alusta asti vain sinun yritystäsi varten.
Verkkosivujen tekninen toteutus
Kun layout on valmis, niin siirrymme tekemään varsinaisia WordPress-kotisivuja. Tässä vaiheessa lisätään kotisivulle lisätään tekstimateriaalit, kuvat ja muut elementit. Kun ensimmäinen versio on valmis, niin pääset testaamaan ja kommentoimaan sitä itsekkin.
Teknisen totetuksen yhteydessä teemme sivuston perushakukoneoptimoinnin.
Valmiin sivuston julkaisu
Sivuja muokataan tarvittaessa toiveidesi mukaan ja julkaistaan vasta sitten, kun olet tyytyväinen lopputulokseen. Ennen julkaisua varmistamme vielä, että verkkosivut toimivat kaikenkokoisilla näytöillä niin mobiilissa kuin tietokoneen näytölläkin.
Ylläpito ja sivuston jatkokehitys
Valitettavasti jokainen sivu vaatii jonkinlaista ylläpitoa ja päivittämistä. Esimerkiksi WordPress vaatii päivittämistä säännöllisesti, vaikka sivustolla ei tekisikään muutoksia. Tätä varten moni yritys tarjoaakin WP-sivuston ylläpitoa palveluna.
Tämän lisäksi kotisivun ensimmäinen versio on vasta ensimmäinen askel kilpailussa Google näkyvyydestä. Se että kotisivu on tehty ja julkaistu ei tarkoita, että se näkyisi Googlen hakutuloksissa kolmen parhaan joukossa kaikilla haluamillasi hakusanoilla. Näkyvyys riippuu toimialastasi ja siitä kuinka hyviä kilpailjoita sinulla on. Hakukoneoptimointi tarkoittaa kovassa kilpailutilanteessa uuden hakukoneoptimoidun sisällön luomista kotisivulle. Voittaaksesi kilpailijan yritykselläsi täytyy olla enemmän kirjoitettua sisältöä kuin heillä.
Tarjouspyynnön tekeminen ja toimittajan valinta – eli mitä sinun tulee huomioida tarjousta kysyttäessä
Kuten olet huomannut, kotisivun tarjouspyynnön tekeminen ei ehkä olekkaan niin helppoa. Parhaiten selviät siitä, kun otat yhteyttä valitsemaasi kotisivun tekijään ja annat hänen auttaa. Ammattitaitoinen ja vastuullinen kotisivun toimittaja pyrkii miettimään mitä oikeasti tarvitset. Jos saat hinnan liian nopeasti, niin silloin hinta on joko summittainen tai perustuu pakettiratkaisuun.
Mitä oikeasti tarvitset?
Ennen tarjouspyynnön tekemistä, vastaa näihin kysymyksiin. Hyvä kotisivun tekijä ymmärtää näistä, minkälaiset kotisivut tarvitset.
- Mitä yrityksesi tekee?
- Mitä tuotteita tai palveluita yritykselläsi on (luettele kaikki, jos niitä on alle 30)?
- Miten teet tällä hetkellä markkinointia?
- Miten erotut kovimmista kilpailijoistasi?
- Keitä ovat asiakkaasi?
- Mitä asiakkaan tulee tehdä, että hän saa tuotteesi (esim. ajanvaraus tai yhteydenotto)?
- Onko yrityksessä henkilöitä, jotka voivat tuottaa sisältöä (tekstit, kuvat & videot)?
Kuinka monta sivua tarvitset?
Moni kotisivun tekijä paketoi palvelunsa tehtävän sivumäärän mukaan. Tässä voit mennä pahasti pieleen, jos säästät väärässä paikassa. Jos tavoitteenasi on löytyä palveluillasi kärkipaikoilla Googlessa, niin sivullasi tulee olla minimissään seuraavat sivut:
- Etusivu
- Palvelusivu erikseen jokaiselle palvelulle (Hakukoneoptimoinnin kannalta ELINTÄRKEÄ)
- About (yrityksen ja työntekijöiden esittely)
- Ota Yhteyttä -sivu
Tämän lisäksi muutama pakollinen sivu
- Rekisteriseloste
- Evästepolitiikka
- 404-sivu
Sekä kilpailluilla markkinoilla
- Blogi
Mitä ominaisuuksia tarvitset?
Usein kotisivujen perustekemiseen sisältyy kuvagalleria tai yhteydenottolomake. Mutta sen lisäksi voit tarvita ominaisuuksia joiden tekemiseen menee enemmän aikaa kuin koko muuhun sivustoon.
- Verkkokauppa
- Monivaiheinen kysely
- Sisäänkirjautuminen kävijöille
- Monikieliset sivut
- Ponnahdusikkunat
- Verkkokurssit
- Jäsensivusto
Mitä kotisivut yritykselle maksavat ja mistä hinta muodostuu?
Tarjontaa kotisivujen tekijöistä löytyy. Pienituloinen opiskelija saattaa tehdä sivut jopa ilmaiseksi omaa referenssiä varten. Yritysten tarjoamien kotisivujen hinta vaihtelee 150 eurosta aina kymmensiin tuhansiin asti. Joku ostaa ensimmäisiä kotisivujaan ja jotkut ovat ostaneet jo monia ja ymmärtävät, että pelkkä kotisivun olemassaolo netissä ei tee siitä vielä myyvää sivustoa. Moni asia täytyy olla kunnossa ja kotisivujen hinta muodostuukin seuraavista osasista:
WordPress – julkaisujärjestelmän kustannukset
WordPress on ilmainen ja siihen saa paljon ilmaisia lisäosia. Joskus kuitenkin on syytä hankkia jokin maksullinen lisäosa, josta syntyy kustannuksia.
Sisällöntuotanto
Kotisivujen sisällöntuotanto sisältää tekstien kirjoittamista, valokuvien ottamista ja mahdollisten videoiden tuotantoa. Yrittäjällä itsellä ei usein ole aikaa kirjoittaa tekstiä 600-1200 sanaa per sivu, joten sisällöntuotanto kannattaa usein ulkoistaa. Autamme sinua tekstisisällön tuottamisessa. Lyhyemmät tekstit kirjoitamme itse ja laajemmat usein ulkoistamme. Teksteihin tarvittavan runkosisällön saamme haastattelemalla sinua.
Tekniseen tekemiseen kuluva aika eli työn hinta
Itse kotisivun koodaamiseen, sisällön muokkamiseen, kuvien editointiin ja sivuston tekniseen rakentamiseen kuluu aikaa. Mitä isompi kokonaisuus, sitä enemmän sen tekemiseen kuluu aikaa.
Ylläpidon kustannukset
Kotisivujen tarvitsema webhotelli maksaa 10-30 €/kk riippuen nopeustarpeesta.
Tarvittavat lisäpalvelut
Kotisivut ovat ensimmäinen markkinoinnin pala hankkiessamme uusia asiakkaita yrityksellesi. Kotisivun tekemisen jälkeen aloitetaan asiakkaiden hankinta sekä sosiaalisesta mediasta että Googlesta hakusanaoptimoinnin ja Google Ads – mainosten avulla.
- Hakukoneoptimointi eli SEO
- Sisällöntuotanto ja sisältömarkkinointi
- Google Ads -mainonta
- Facebook-mainonta
Maksuton kotisivukartoitus – Digipuu – SOITA 040 776 5908
Varaa aika ilmaiseen etäkartoitukseen tai tapaamiseen ja selvitä kotisivujen hinta
Ota yhteyttä ja varaa aika maksuttomaan kotisivukartoitukseen. Kartoituksessa saat selvyyden:
- Millä hakusanoilla yrityksesi tulisi Googlessa näkyä
- Minkäkokoiset kotisivut yrityksesi tarvitsee näkyäkseen Googlen kolmen kärjessä rahahakusanoilla
- Kuinka paljon investointi on
Palvelualueet
Palvelemme etänä koko Suomen alueella
Kasvokkain tapaamiset koko Salon alueella Halikko, Kiikala, Kisko , Kuusjoki , Muurla, Perniö, Pertteli, Suomusjärvi, Särkisalo ja tarvittaessa muualla Varsinais-Suomessa ja Länsi-Uudellamaalla
Verkkosivustot yritykselle Salo saat osoitteesta Digipuu.fi