Facebook- vai kotisivut yritykselle?

Monella etenkin uudella yrityksellä on ensin omat Facebook sivut, jonka jälkeen vasta mietitään kotisivujen perustamista. Facebook sivut on nopeampi perustaa vaikka kotisivutkin pystyy nykyään tekemään vaikka WordPressin blogipohjaan aika ripeästi.

Tarvitaanko molempia?

 

Facebook vai kotisivut

Suurin osa tiedosta haetaan erilaisten hakukoneiden avulla, jotka myös löytävät Facebook sivut. Mutta se ”pompsahtaako” yrityksen uutiset tykkääjien Facebook-uutisvirtaan ei ole enää itsestäänselvyys, vaan monesti tarvitaan maksettua markkinointia niiden näkymiseen. Riippuu myös aika paljon yrityksen toimialasta saako Facebook-sivuille kaiken riittävän tiedon. Hakusana, jolla palvelujasi haetaan, vaikuttaa paljon. Jos tiedät yrityksen nimen jo etukäteen, löydät helposti Facebook-sivun, mutta jos haet yleisellä hakusanalla, päädyt todennäköisemmin yrityksen kotisivuille.

Paikalliselle kahvilalle Facebook-sivut voivat olla täysin riittävät, mutta voi olla aika haastavaa asiantuntija- tai konsulttiyritykselle löytyä pelkän Facebook-profiilin avulla.

Näkisin, että kotisivut ovat yrityksen verkkonäkyvyyden juuret ja runko. Siellä pystyy esittelemään tarkemmin omaa toimintaa ja palveluja. Yritys tai yhdistys pystyy myös kertomaan tarkemmin omasta osaamisestaan blogi- tai uutisteksteissä verrattuna Facebookissa yleensä suositumpiin ja tehokkaampiin lyhyempiin teksteihin. Hakukoneoptimoinnin kannalta kotisivut ovat vertaansa vailla. Kotisivujen sisällöstä löytyvät avainsanat tuovat uusia lukijoita sivuille, jos kyseistä sanaa haetaan hakukoneella. Toki tähän vaikuttaa kuinka ahkerasti sivujen sisältöä pidetään yllä ja miten ne on rakennettu.

Näkisin, että suurimmalla osalla yrityksistä kotisivuista on enemmän hyötyä kuin Facebookista. Yhdessä nämä toimivat parhaiten.

Facebookiin onkin helpompi linkittää kotisivuilla olevia laajempia artikkeleita, kuin kirjoittaa koko artikkeli Facebookin tekstikenttään. Lukijan on helpompi lukea hyvin aseteltua ja jaoteltua tekstiä kotisivuilta vaikka muutaman kuvan kera, kuin Facebookin tilapäivitykseen kirjoitettua pitkää litaniaa ilman väliotsikoita.

DigiPuu Facebookissa

DigiPuun Facebook

DigiPuu kasvatti omaa viestintäänsä yhden oksan verran ja avasi tässä kuussa omat Facebook-sivut. Kaksi vuotta mentiin pelkillä kotisivuilla. Sivujen lähtökohtana oli päästä lähemmäs asiakasta ja peilaten omia käyttökokemuksia tuntuu, että on helpompi selailla viimeiset kuulumiset Facebookin aikajanalta kuin muistaa vierailla tietyn yrityksen kotisivuilla. Ajatuksena onkin jakaa siellä niin kotisivujen tarinoita (= sisältö), arjen kuulumisia kuin muutakin mielenkiintoista mitä verkon syövereistä löytyy. Toivon mukaan niistä on lukijoille hyötyä ja iloa. Ja toivottavasti muutama julkaisu myös pomppaa sinne lukijan aikajanalle…

Nopea ja helppo yhteydenotto

Facebookin Messengeristä voi kysellä nopeasti ja helposti mieltä askarruttavia asioita tai tarjousta. Monille Facebook on myös tuttu palautteenantokanava. On äärimmäisen tärkeää kuulla mitä parannettavaa on ja tietenkin hienoa kuulla jos kaikki on mennyt putkeen.

Eli tervetuloa tykkäämään DigiPuun facebook-sivuista.

Jätä kommentti