Webhotelli – Mikä se on ja miten valitsen sopivan?

Miten valita webhotelli

Kotisivujen rakentamiseen tarvitaan julkaisujärjestelmän (kuten WordPress) lisäksi domain sekä palvelintila, jonne sivut rakennetaan.

Yleensä domain ja palvelintila ostetaan samalta palveluntarjoajalta. Samalla voit myös ostaa sähköpostilaatikoita, joissa on valitsemasi domainin pääte.

WordPress.com tarjoaa palveluna domainin, kotisivut ja palvelintilan, mutta täällä sivujen ominaisuudet on rajattu etkä voi ostaa sähköpostilaatikoita. Voit lukea aiheesta tarkemmin aiemmasta blogitekstistä: ”Mitä ero on kahdella eri WordPressillä??”

Mikä on domain?

Domain tarkoittaa kotisivujen osoitetta eli sitä minkä kirjoitat selaimen osoiteriville kun haluat vierailla yrityksen kotisivuilla kuten www.digipuu.fi. Omaa yritystäsi kuvaava domain kannattaa valita ja sillä on myös vaikutusta hakukonenäkyvyyteen, jos domainissa on yritykseesi liittyvä kuvaava sana. Kuten www.kotisivutdigipuu.fi todennäköisesti nostaisi joiltain osin oman yritykseni näkyvyyttä hakukoneissa.

Domainin päätteitä on paljon erilaisia. Yleisimpiä ovat .fi ja .com. Jos toimit vain Suomessa, suosittelen kumpaa vain päätettä ja jos toimit ulkomailla ottaisin ensisijaisesti .com päätteen tai miksei molemmat.

Voit siis omistaa useampia domaineja, jotka osoittavat samoille kotisivuille. Tämä on myös hyvä keino ”omistaa” kyseinen brändi ja toki helpottaa asiakkaiden tuloa sivuille, kun ei tarvitse muistaa mikä sivuston pääte oli.

Miten valita webhotelli?

Pääosin kotisivujen palvelintila eli webhotelli ostetaan palveluntarjoajalta (hosting), jotka ovat asiantuntijoita palvelinten pyörittämisessä ja tietoturvassa. Jotta WordPress voidaan asentaa, tulee webhotellipaketissa olla yksi sql-tietokanta mukana ja mielellään myös ssl-salaus. Webhotellin koko riippuu tulevan kotisivun tai verkkokaupan koosta ja sitä pystyy yleensä kasvattamaan ”lennosta”. Eli yhteyttä webhotelliin ja levytilaa saa lisää maksua vastaan. Suurimmalla osalla palveluntarjoajista on käytössä C-panel käyttöliittymä, jolla hallitaan webhotellin ominaisuuksia kuten sähköpostilaatikoiden luontia, tietokantoja ja tiedostoja, kuten WordPressin asennuskansioita. Kannattaa tarkistaa, että tämä ominaisuus löytyy.

Tärkeää on myös valita sellainen palveluntarjoaja, jonka asiakaspalvelu on auki sinulle kriittisinä päivinä. Jos pyörität verkkokauppaa, todennäköisesti haluat kaupan pyörivän saumattomasti joka päivä. Vaikka lisäisit viikonloppuna 100 uutta tuotetta ja tarvitset juuri silloin lisää levytilaa, saat asiakaspalvelun kiinni. Toisille taas riittää, kun apua saa arkipäivinä eli yritystoimintasi ei ole täysin riippuvainen kotisivujen saavutettavuudesta.

Ehdottomasti hyötyä on myös siitä, että palveluntarjoajalta löytyy tietämystä WordPressistä teknisellä tasolla, jolloin palvelimet on optimoitu juuri kyseistä alustaa varten.

DigiPuu rakentaa kotisivut valitsemaasi webhotelliin, mutta suosittelee käyttämään Zonerin palveluita, joiden palvelimet sijaitsevat Suomessa ja asiakaspalvelu on ollut jo vuosia huippuluokkaa. DigiPuun omat kotisivut pyörivät myös heidän palvelimella ja nykyään heiltä löytyy myös WP-cloud palvelu, joka sisältää WordPressin ylläpitopalvelut eli WordPress pilvipalveluna vaihtoehto.

Jos et ole tyytyväinen nykyiseen palveluntarjoajaasi, kotisivut voidaan myös vaihtaa toiseen webhotelliin. Sivuja ei siis tarvitse rakentaa uudelleen vaan ne pystytään siirtämään tarvittaessa.

Kotisivujen tietoturva – Tämä jokaisen pitää tietää

 

Verkossa tapahtuva liiketoiminta, uhka vai mahdollisuus? Ehdottomasti mahdollisuus, kun se tehdään turvallisesti. Tietoturva ja tietosuoja ovat asioita, joita kukaan ei enää voi ohittaa ajatellen, että nämä ei kuulu minulle. Jokaisen yrittäjän tulee olla tietoinen, miten pystyy turvaamaan kotisivuillaan niin yrityksen kuin asiakkaidenkin tiedot. Kun liiketoiminta sähköistyy, näin käy myös riskeille.

 

 

Kotisivujen luonti turvallisesti

Onko yritykselläsi jo kotisivut tai onko suunnitteilla hankkia sellaiset? Lue blogistamme, miksi jokaisella yrityksellä tulisi olla kotisivut. Digipuu käyttää kotisivujen alustana WordPressiä, joka turvaa niin yrityksesi kuin asiakkaasikin tiedot. Kotisivut tulee aina luoda käyttäen WordPressin sekä sen lisäosien uusinta versiota. Lisäksi jo olemassa olevien kotisivujen säännöllinen päivittäminen on ensisijaisen tärkeää.

 

” Jokaisella yrityksellä tulisi olla kotisivut ”

 

Kotisivujesi tietoturva

Tietoturva valveutuneisuus ei aina edellytä suuria juttuja. Jo pienilläkin asioilla on suuri merkitys. Käytä aina kotisivuillasi vahvoja salasanoja ja vaihda niitä säännöllisesti. Täältä pääset tutustumaan mikä on vahva salasana? Luo aina sivustollesi uusi käyttäjänimi. Älä käytä alustan tarjoamaa admin käyttäjänimeä, koska tämä on käyttäjänimi, jota hakkerit useimmin kokeilevat yrittäessään tunkeutua sivustoille. WordPressiin on asennettavissa useita tietoturvalisäosia, joista yhtenä mainittakoon iThemes Security, joka on tutkimusten mukaan yksi luotetuimmista. Kotisivujen tietoturvaan vaikuttaa myös se, että itse tietokoneen virustorjunta on ajan tasalla.

Tietoturvan ylläpitämiseksi suosittelemme kotisivuille SSL-salausta, tällä suojaat asiakkaidesi tietoja. Lue lisää täältä.

GDPR-asetus eli tietosuoja, jolla turvataan yksilön henkilötiedot. Lue lisää aiheesta täältä.

 

” Tietoturvaan vaikuttaa myös se,

että itse tietokoneen virustorjunta on ajan tasalla ”

 

Varmuuskopiointi

Ikinä ei tiedä mitä tapahtuu, digitaaliset laitteet eivät ole koskaan 100% varmoja, joten varmuuskopioi kaikki tiedostosi. Digipuu asentaa kotisivujen rakennusvaiheessa sivuillesi automaattisen varmuuskopioinnin, jolloin pystytään tarvittaessa palauttamaan sivuston vanhempi versio.

 

Tuntuuko tietoturvaan liittyvät asiat hankalilta? Et ole yksin, apua on tarjolla. Digipuu tarjoaa tukipalvelua kotisivujesi ylläpitoon myös tietoturva asioissa. Liiketoiminta sähköistyy kovaa vauhtia, teknologia kehittyy koko ajan – kaikki tämä tuo runsaasti uusia mahdollisuuksia yrityksille, mutta myös haasteita sekä uhkia liittyen internetissä tapahtuvaan liikenteeseen.

Digipuu

Ole rohkeasti yhteydessä, suunnitellaan yhdessä juuri sinun tarpeisiisi sopiva paketti!

 

Uudet kotisivut pohdinnassa – Muista sisältö!

uudet kotisivut pohdinnassa

Uusia kotisivuja lähdetään pohtimaan yleensä kun yrityksen palveluntarjonta tai strategia muuttuu. Joskus sivut eivät toimi nykyisissä laitteissa kovin hyvin, joka on jo yksi tärkeä syy verkkosivujen uudistamiseen. Silloin kun lähdetään luomaan täysin uusia sivuja, täytyy myös huomioida domainin (.fi, .com) varaus ja koti verkkosivuille eli webhotelli tai mahdollisesti yrityksen oma palvelin. Näiden varauksessa autan tarvittaessa.

Sisältö on kuningas

Omasta mielestä tärkein asia sekä monesti aikaavievin asia on sivujen sisältö, joka vaatii asiakkaaltani paneutumista omien asiakkaittensa tarpeisiin. Samalla toki pitää huomioida, että vanhaa sisältöä ei kannata uusillekaan sivuille vain kopioida tai ottaa sitä suoraan tuote-esitteestä. Kotisivun sisältö kannattaa päivittää samalla kuin sivutkin ja tuote-esitteissä monesti käydään asiat läpi turhan yksityiskohtaisesti verrattuna nopeasti selailtavaan kotisivuun.

Mikään design ei pelasta, jos verkkosivujesi sisältö ei kohtaa asiakkaasi tarvetta.

Verkkosivujen ilmettä lähdetään rakentamaan olemassa olevan visuaalisen ohjeistuksen tai ilmeen (esim. logon avulla) perusteella. Jos tällaista ei löydy valmiiksi, voidaan sellainen luoda tai tehdä värimaailma asiakkaan toiveiden mukaan.

Tärkeintä on kuitenkin tunnistaa, mistä oma asiakaskunta koostuu, jolloin heti etusivulla osataan kertoa omista palveluista selkeästi asiakaslähtöisesti.

Kun sivut on julkaistu, työ on vasta alussa. Sivustoa kannattaa ylläpitää jatkuvasti erilaisten uutisten ja blogijulkaisujen muodossa, jolloin myös parannat sivujesi hakukonenäkyvyyttä (= ilmainen näkyvyys googlessa).

Responsiivisuus

Uudet kotisivut tehdään nykyään aina responsiivisesti, jolloin ne mukautuvat eri päätelaitteisiin. Eli niitä on helppo selailla älypuhelimella, tabletilla tai tietokoneella. Harvoin tehdään erikseen mobiiliin tarkoitettuja sivuja, koska tämä tarkoittaa suurempaa päivitystyötä ja ylläpitoa.

Tärkeää on myös huomioida, että sivustolle asennetaan varmuuskopiointi päälle, jos jokin ohjelmistopäivitys epäonnistuu. Ohjelmistopäivitysten asennukset voidaan ulkoistaa tai niitä voi opetella tekemään itse, jos on valveutunut WordPressin käytössä.

Joka tapauksessa niiden tekeminen on tietoturvan kannalta välttämätöntä.

Mistä tekijä?

Sivuston tekijää etsiessä, kannattaa selailla tekijöiden referenssejä. Niistä yleensä saa parhaimman käsityksen minkä tyylisiä sivuja tekijä on tehnyt. Yksi tärkeä asia on, mille alustalle sivut tehdään. Tarjolla on niin itsekehitettyjä verkkosivualustoja tai sitten avoimen lähdekoodin alustoja kuten WordPress. Näissä oleellisin asia on jatkuvuus. Kuinka pitkään itsekehitettyä alustaa päivitetään verrattuna esimerkiksi yhteen maailman suosituimpaan alustaan eli WordPressiin. Mitä jos yritys lopettaa toimintansa? WordPress osaajia löytyy aina tilalle, mutta mahdollisesti pienemmälle toimijalle ei löydy ja tällöin voit joutua tahtomattasi uuteen verkkosivuprojektiin. WordPressin päälle rakennetut sivut voidaan myös päivittää uuteen ulkoasuun muuttamalla sivun teemaa huomattavasti helpommalla kuin rakentamalla kokonaan uudet sivut.

Aina kannattaa kysyä tarjousta tai soitella, kun mieleen juolahtaa kysymyksiä. Nykyään on mahdollista hoitaa palaverit videopuheluilla, jolloin maantieteellinen sijainti ei ole enää niin tärkeä.

DigiPuun asiakaskunta on tähän mennessä koostunut Varsinais-Suomessa Salon seudusta ja Uudellamaalla pääkaupunkiseudusta.

Ota yhteyttä:
pirita@digipuu.fi tai p. 040 776 5098

Mukavaa uutta vuotta! Saatiinhan tänne omillekin sivuille sitä kuuluisaa sisältöä 😉