Facebook- vai kotisivut yritykselle?

Monella etenkin uudella yrityksellä on ensin omat Facebook sivut, jonka jälkeen vasta mietitään kotisivujen perustamista. Facebook sivut on nopeampi perustaa vaikka kotisivutkin pystyy nykyään tekemään vaikka WordPressin blogipohjaan aika ripeästi.

Tarvitaanko molempia?

 

Facebook vai kotisivut

Suurin osa tiedosta haetaan erilaisten hakukoneiden avulla, jotka myös löytävät Facebook sivut. Mutta se ”pompsahtaako” yrityksen uutiset tykkääjien Facebook-uutisvirtaan ei ole enää itsestäänselvyys, vaan monesti tarvitaan maksettua markkinointia niiden näkymiseen. Riippuu myös aika paljon yrityksen toimialasta saako Facebook-sivuille kaiken riittävän tiedon. Hakusana, jolla palvelujasi haetaan, vaikuttaa paljon. Jos tiedät yrityksen nimen jo etukäteen, löydät helposti Facebook-sivun, mutta jos haet yleisellä hakusanalla, päädyt todennäköisemmin yrityksen kotisivuille.

Paikalliselle kahvilalle Facebook-sivut voivat olla täysin riittävät, mutta voi olla aika haastavaa asiantuntija- tai konsulttiyritykselle löytyä pelkän Facebook-profiilin avulla.

Näkisin, että kotisivut ovat yrityksen verkkonäkyvyyden juuret ja runko. Siellä pystyy esittelemään tarkemmin omaa toimintaa ja palveluja. Yritys tai yhdistys pystyy myös kertomaan tarkemmin omasta osaamisestaan blogi- tai uutisteksteissä verrattuna Facebookissa yleensä suositumpiin ja tehokkaampiin lyhyempiin teksteihin. Hakukoneoptimoinnin kannalta kotisivut ovat vertaansa vailla. Kotisivujen sisällöstä löytyvät avainsanat tuovat uusia lukijoita sivuille, jos kyseistä sanaa haetaan hakukoneella. Toki tähän vaikuttaa kuinka ahkerasti sivujen sisältöä pidetään yllä ja miten ne on rakennettu.

Näkisin, että suurimmalla osalla yrityksistä kotisivuista on enemmän hyötyä kuin Facebookista. Yhdessä nämä toimivat parhaiten.

Facebookiin onkin helpompi linkittää kotisivuilla olevia laajempia artikkeleita, kuin kirjoittaa koko artikkeli Facebookin tekstikenttään. Lukijan on helpompi lukea hyvin aseteltua ja jaoteltua tekstiä kotisivuilta vaikka muutaman kuvan kera, kuin Facebookin tilapäivitykseen kirjoitettua pitkää litaniaa ilman väliotsikoita.

DigiPuu Facebookissa

DigiPuun Facebook

DigiPuu kasvatti omaa viestintäänsä yhden oksan verran ja avasi tässä kuussa omat Facebook-sivut. Kaksi vuotta mentiin pelkillä kotisivuilla. Sivujen lähtökohtana oli päästä lähemmäs asiakasta ja peilaten omia käyttökokemuksia tuntuu, että on helpompi selailla viimeiset kuulumiset Facebookin aikajanalta kuin muistaa vierailla tietyn yrityksen kotisivuilla. Ajatuksena onkin jakaa siellä niin kotisivujen tarinoita (= sisältö), arjen kuulumisia kuin muutakin mielenkiintoista mitä verkon syövereistä löytyy. Toivon mukaan niistä on lukijoille hyötyä ja iloa. Ja toivottavasti muutama julkaisu myös pomppaa sinne lukijan aikajanalle…

Nopea ja helppo yhteydenotto

Facebookin Messengeristä voi kysellä nopeasti ja helposti mieltä askarruttavia asioita tai tarjousta. Monille Facebook on myös tuttu palautteenantokanava. On äärimmäisen tärkeää kuulla mitä parannettavaa on ja tietenkin hienoa kuulla jos kaikki on mennyt putkeen.

Eli tervetuloa tykkäämään DigiPuun facebook-sivuista.

Uudet kotisivut pohdinnassa – Muista sisältö!

uudet kotisivut pohdinnassa

Uusia kotisivuja lähdetään pohtimaan yleensä kun yrityksen palveluntarjonta tai strategia muuttuu. Joskus sivut eivät toimi nykyisissä laitteissa kovin hyvin, joka on jo yksi tärkeä syy verkkosivujen uudistamiseen. Silloin kun lähdetään luomaan täysin uusia sivuja, täytyy myös huomioida domainin (.fi, .com) varaus ja koti verkkosivuille eli webhotelli tai mahdollisesti yrityksen oma palvelin. Näiden varauksessa autan tarvittaessa.

Sisältö on kuningas

Omasta mielestä tärkein asia sekä monesti aikaavievin asia on sivujen sisältö, joka vaatii asiakkaaltani paneutumista omien asiakkaittensa tarpeisiin. Samalla toki pitää huomioida, että vanhaa sisältöä ei kannata uusillekaan sivuille vain kopioida tai ottaa sitä suoraan tuote-esitteestä. Kotisivun sisältö kannattaa päivittää samalla kuin sivutkin ja tuote-esitteissä monesti käydään asiat läpi turhan yksityiskohtaisesti verrattuna nopeasti selailtavaan kotisivuun.

Mikään design ei pelasta, jos verkkosivujesi sisältö ei kohtaa asiakkaasi tarvetta.

Verkkosivujen ilmettä lähdetään rakentamaan olemassa olevan visuaalisen ohjeistuksen tai ilmeen (esim. logon avulla) perusteella. Jos tällaista ei löydy valmiiksi, voidaan sellainen luoda tai tehdä värimaailma asiakkaan toiveiden mukaan.

Tärkeintä on kuitenkin tunnistaa, mistä oma asiakaskunta koostuu, jolloin heti etusivulla osataan kertoa omista palveluista selkeästi asiakaslähtöisesti.

Kun sivut on julkaistu, työ on vasta alussa. Sivustoa kannattaa ylläpitää jatkuvasti erilaisten uutisten ja blogijulkaisujen muodossa, jolloin myös parannat sivujesi hakukonenäkyvyyttä (= ilmainen näkyvyys googlessa).

Responsiivisuus

Uudet kotisivut tehdään nykyään aina responsiivisesti, jolloin ne mukautuvat eri päätelaitteisiin. Eli niitä on helppo selailla älypuhelimella, tabletilla tai tietokoneella. Harvoin tehdään erikseen mobiiliin tarkoitettuja sivuja, koska tämä tarkoittaa suurempaa päivitystyötä ja ylläpitoa.

Tärkeää on myös huomioida, että sivustolle asennetaan varmuuskopiointi päälle, jos jokin ohjelmistopäivitys epäonnistuu. Ohjelmistopäivitysten asennukset voidaan ulkoistaa tai niitä voi opetella tekemään itse, jos on valveutunut WordPressin käytössä.

Joka tapauksessa niiden tekeminen on tietoturvan kannalta välttämätöntä.

Mistä tekijä?

Sivuston tekijää etsiessä, kannattaa selailla tekijöiden referenssejä. Niistä yleensä saa parhaimman käsityksen minkä tyylisiä sivuja tekijä on tehnyt. Yksi tärkeä asia on, mille alustalle sivut tehdään. Tarjolla on niin itsekehitettyjä verkkosivualustoja tai sitten avoimen lähdekoodin alustoja kuten WordPress. Näissä oleellisin asia on jatkuvuus. Kuinka pitkään itsekehitettyä alustaa päivitetään verrattuna esimerkiksi yhteen maailman suosituimpaan alustaan eli WordPressiin. Mitä jos yritys lopettaa toimintansa? WordPress osaajia löytyy aina tilalle, mutta mahdollisesti pienemmälle toimijalle ei löydy ja tällöin voit joutua tahtomattasi uuteen verkkosivuprojektiin. WordPressin päälle rakennetut sivut voidaan myös päivittää uuteen ulkoasuun muuttamalla sivun teemaa huomattavasti helpommalla kuin rakentamalla kokonaan uudet sivut.

Aina kannattaa kysyä tarjousta tai soitella, kun mieleen juolahtaa kysymyksiä. Nykyään on mahdollista hoitaa palaverit videopuheluilla, jolloin maantieteellinen sijainti ei ole enää niin tärkeä.

DigiPuun asiakaskunta on tähän mennessä koostunut Varsinais-Suomessa Salon seudusta ja Uudellamaalla pääkaupunkiseudusta.

Ota yhteyttä:
pirita@digipuu.fi tai p. 040 776 5098

Mukavaa uutta vuotta! Saatiinhan tänne omillekin sivuille sitä kuuluisaa sisältöä 😉