Webhotelli – Mikä se on ja miten valitsen sopivan?

Miten valita webhotelli

Kotisivujen rakentamiseen tarvitaan julkaisujärjestelmän (kuten WordPress) lisäksi domain sekä palvelintila, jonne sivut rakennetaan.

Yleensä domain ja palvelintila ostetaan samalta palveluntarjoajalta. Samalla voit myös ostaa sähköpostilaatikoita, joissa on valitsemasi domainin pääte.

WordPress.com tarjoaa palveluna domainin, kotisivut ja palvelintilan, mutta täällä sivujen ominaisuudet on rajattu etkä voi ostaa sähköpostilaatikoita. Voit lukea aiheesta tarkemmin aiemmasta blogitekstistä: ”Mitä ero on kahdella eri WordPressillä??”

Mikä on domain?

Domain tarkoittaa kotisivujen osoitetta eli sitä minkä kirjoitat selaimen osoiteriville kun haluat vierailla yrityksen kotisivuilla kuten www.digipuu.fi. Omaa yritystäsi kuvaava domain kannattaa valita ja sillä on myös vaikutusta hakukonenäkyvyyteen, jos domainissa on yritykseesi liittyvä kuvaava sana. Kuten www.kotisivutdigipuu.fi todennäköisesti nostaisi joiltain osin oman yritykseni näkyvyyttä hakukoneissa.

Domainin päätteitä on paljon erilaisia. Yleisimpiä ovat .fi ja .com. Jos toimit vain Suomessa, suosittelen kumpaa vain päätettä ja jos toimit ulkomailla ottaisin ensisijaisesti .com päätteen tai miksei molemmat.

Voit siis omistaa useampia domaineja, jotka osoittavat samoille kotisivuille. Tämä on myös hyvä keino ”omistaa” kyseinen brändi ja toki helpottaa asiakkaiden tuloa sivuille, kun ei tarvitse muistaa mikä sivuston pääte oli.

Miten valita webhotelli?

Pääosin kotisivujen palvelintila eli webhotelli ostetaan palveluntarjoajalta (hosting), jotka ovat asiantuntijoita palvelinten pyörittämisessä ja tietoturvassa. Jotta WordPress voidaan asentaa, tulee webhotellipaketissa olla yksi sql-tietokanta mukana ja mielellään myös ssl-salaus. Webhotellin koko riippuu tulevan kotisivun tai verkkokaupan koosta ja sitä pystyy yleensä kasvattamaan ”lennosta”. Eli yhteyttä webhotelliin ja levytilaa saa lisää maksua vastaan. Suurimmalla osalla palveluntarjoajista on käytössä C-panel käyttöliittymä, jolla hallitaan webhotellin ominaisuuksia kuten sähköpostilaatikoiden luontia, tietokantoja ja tiedostoja, kuten WordPressin asennuskansioita. Kannattaa tarkistaa, että tämä ominaisuus löytyy.

Tärkeää on myös valita sellainen palveluntarjoaja, jonka asiakaspalvelu on auki sinulle kriittisinä päivinä. Jos pyörität verkkokauppaa, todennäköisesti haluat kaupan pyörivän saumattomasti joka päivä. Vaikka lisäisit viikonloppuna 100 uutta tuotetta ja tarvitset juuri silloin lisää levytilaa, saat asiakaspalvelun kiinni. Toisille taas riittää, kun apua saa arkipäivinä eli yritystoimintasi ei ole täysin riippuvainen kotisivujen saavutettavuudesta.

Ehdottomasti hyötyä on myös siitä, että palveluntarjoajalta löytyy tietämystä WordPressistä teknisellä tasolla, jolloin palvelimet on optimoitu juuri kyseistä alustaa varten.

DigiPuu rakentaa kotisivut valitsemaasi webhotelliin, mutta suosittelee käyttämään Zonerin palveluita, joiden palvelimet sijaitsevat Suomessa ja asiakaspalvelu on ollut jo vuosia huippuluokkaa. DigiPuun omat kotisivut pyörivät myös heidän palvelimella ja nykyään heiltä löytyy myös WP-cloud palvelu, joka sisältää WordPressin ylläpitopalvelut eli WordPress pilvipalveluna vaihtoehto.

Jos et ole tyytyväinen nykyiseen palveluntarjoajaasi, kotisivut voidaan myös vaihtaa toiseen webhotelliin. Sivuja ei siis tarvitse rakentaa uudelleen vaan ne pystytään siirtämään tarvittaessa.

Kotisivujen tietoturva – Tämä jokaisen pitää tietää

 

Verkossa tapahtuva liiketoiminta, uhka vai mahdollisuus? Ehdottomasti mahdollisuus, kun se tehdään turvallisesti. Tietoturva ja tietosuoja ovat asioita, joita kukaan ei enää voi ohittaa ajatellen, että nämä ei kuulu minulle. Jokaisen yrittäjän tulee olla tietoinen, miten pystyy turvaamaan kotisivuillaan niin yrityksen kuin asiakkaidenkin tiedot. Kun liiketoiminta sähköistyy, näin käy myös riskeille.

 

 

Kotisivujen luonti turvallisesti

Onko yritykselläsi jo kotisivut tai onko suunnitteilla hankkia sellaiset? Lue blogistamme, miksi jokaisella yrityksellä tulisi olla kotisivut. Digipuu käyttää kotisivujen alustana WordPressiä, joka turvaa niin yrityksesi kuin asiakkaasikin tiedot. Kotisivut tulee aina luoda käyttäen WordPressin sekä sen lisäosien uusinta versiota. Lisäksi jo olemassa olevien kotisivujen säännöllinen päivittäminen on ensisijaisen tärkeää.

 

” Jokaisella yrityksellä tulisi olla kotisivut ”

 

Kotisivujesi tietoturva

Tietoturva valveutuneisuus ei aina edellytä suuria juttuja. Jo pienilläkin asioilla on suuri merkitys. Käytä aina kotisivuillasi vahvoja salasanoja ja vaihda niitä säännöllisesti. Täältä pääset tutustumaan mikä on vahva salasana? Luo aina sivustollesi uusi käyttäjänimi. Älä käytä alustan tarjoamaa admin käyttäjänimeä, koska tämä on käyttäjänimi, jota hakkerit useimmin kokeilevat yrittäessään tunkeutua sivustoille. WordPressiin on asennettavissa useita tietoturvalisäosia, joista yhtenä mainittakoon iThemes Security, joka on tutkimusten mukaan yksi luotetuimmista. Kotisivujen tietoturvaan vaikuttaa myös se, että itse tietokoneen virustorjunta on ajan tasalla.

Tietoturvan ylläpitämiseksi suosittelemme kotisivuille SSL-salausta, tällä suojaat asiakkaidesi tietoja. Lue lisää täältä.

GDPR-asetus eli tietosuoja, jolla turvataan yksilön henkilötiedot. Lue lisää aiheesta täältä.

 

” Tietoturvaan vaikuttaa myös se,

että itse tietokoneen virustorjunta on ajan tasalla ”

 

Varmuuskopiointi

Ikinä ei tiedä mitä tapahtuu, digitaaliset laitteet eivät ole koskaan 100% varmoja, joten varmuuskopioi kaikki tiedostosi. Digipuu asentaa kotisivujen rakennusvaiheessa sivuillesi automaattisen varmuuskopioinnin, jolloin pystytään tarvittaessa palauttamaan sivuston vanhempi versio.

 

Tuntuuko tietoturvaan liittyvät asiat hankalilta? Et ole yksin, apua on tarjolla. Digipuu tarjoaa tukipalvelua kotisivujesi ylläpitoon myös tietoturva asioissa. Liiketoiminta sähköistyy kovaa vauhtia, teknologia kehittyy koko ajan – kaikki tämä tuo runsaasti uusia mahdollisuuksia yrityksille, mutta myös haasteita sekä uhkia liittyen internetissä tapahtuvaan liikenteeseen.

Digipuu

Ole rohkeasti yhteydessä, suunnitellaan yhdessä juuri sinun tarpeisiisi sopiva paketti!

 

5 Syytä – Miksi yritykselläsi tulee olla kotisivut

Uskallan väittää, että jokaisella yrityksellä pitäisi olla omat kotisivut. Oli kyseessä pieni tai suuri yritys, on kotisivujen hyödyt kiistattomat. Kotisivut luovat yrityksellesi uskottavuutta, jota asiakkaat arvostavat. Listasimme 5 tärkeintä syytä – Miksi yritykselläsi tulisi olla kotisivut.

 

 

1.    Asiakkaat ovat verkossa

Yrityksesi tulee olla siellä missä asiakkaatkin, tänä päivänä se on verkossa. Kotisivut palvelevat niin olemassa olevia asiakkaita kuin uusiakin. Kilpailu monilla aloilla on kovaa ja vaihtoehtoja riittää, pienen yrityksen on helpompi kilpailla verkossa. Kalliit mainoskampanjat eivät ole pienyrittäjälle aina mahdollisia eivätkä edes järkeviä. Kotisivujen ylläpito taas on melko edullista, olisikin älytöntä jättää tämän markkinointikanavan potentiaali käyttämättä.

 

” Kilpailu on helpompaa verkossa ”

 

2.    Kotisivut palvelevat ympäri vuorokauden

Voit ajatella laadukkaita kotisivuja myyntiedustajanasi. Ne tarjoavat asiakkaille yrityksesi palveluja kellosta, viikonpäivästä tai sijainnista riippumatta. Ihmiset ovat kiireisiä ja haluavat löytää vastaukset kysymyksiinsä silloin kuin heille itselle sopii, tällöin he löytävät yrityksesi tarjonnan kotisivuiltasi.

 

3.    Kotisivut asiakaspalvelukanavana

Verkkosivuilla rakennetaan yrityksen asiantuntijuutta ja luodaan uskottavuutta. Yrityksesi voi löytää uusia asiakkuuksia esimerkiksi jo olemassa olevan asiakaskuntasi suositteluiden myötä. Näinä päivinä yrityksestäsi kiinnostunut asiakas avaa ensimmäisenä netin ja tutustuu tarjontaan tätä kautta. Google on maailman käytetyin hakukone ja tämän takia kotisivujen hakukoneoptimointi on erityisen tärkeää, jotta potentiaaliset asiakkaat löytävät tiensä yrityksesi palveluiden pariin. Jollei yritykselläsi ole löydettäviä kotisivuja voit menettää asiakkaan ja hyvin todennäköisesti näin käykin. Jos taas asiakas löytää kotisivuillesi ja nämä tarjoavat vastauksen hänen ongelmaansa, esittelet tuotteita tai palveluitasi kattavasti, on erittäin todennäköistä, että tästä syntyy asiakassuhde.

 

” Jollei yritykselläsi ole löydettäviä kotisivuja, voit menettää asiakkaan ”

 

Tiedollisen ja ratkaisukeskeisen sisällön lisäksi on kotisivuilta hyvä löytyä myös asiakkaan tunteisiin vetoavaa sisältöä. Hyvänä esimerkkinä konkreettiset asiakaskertomukset ja referenssit. Ei riitä, että yrityksellä vain on kotisivut, vaan niiden tulee olla hyvät, niin sisällöllisesti kuin teknisestikin. Tässä yrityksiä auttaa alan ammattilaiset. Digipuun referensseihin pääset tutustumaan tästä.

Kotisivujen yksi tärkeimmistä tavoitteista on asiakkaiden yhteydenotot ja siksi tästä onkin tehtävä mahdollisimman helppoa ja vaivatonta.

 

4.  Kotisivut ovat yrityksen digitaalisen markkinoinnin perusta

Maailma digitalisoituu kovaa vauhtia. Kotisivujen tarkoitus on vastata kävijöiden kysymyksiin ja samalla kerätä yrityksellesi potentiaalisten asiakkaiden yhteystietoja kohdennettua markkinointia varten. Kohdennettu sähköpostiviestintä jo valmiiksi kiinnostuneelle asiakkaalle voi olla ratkaiseva peliliike, joka saa hänet valitsemaan juuri sinun yrityksesi. Tarkoitus on myös asiakkaan ohjaaminen oikeaan paikkaan, sosiaalisen median tililtä kotisivuille ja toisin päin.

 

” Kotisivujen tarkoitus on vastata kävijöiden kysymyksiin ”

 

Kotisivut ovat aina yrityksen omat, niiden sisällöstä vastaa yritys itse tai heidän valtuuttamansa alan osaaja. Julkaisut esimerkiksi sosiaalisessa mediassa, vaikka ne olisivatkin yrityksen omassa profiilissa, ovat alttiita palveluntarjoajan muutoksille. On helppo luoda kotisivuille tavoitteet ja seurata niiden toteutumista analytiikan avulla, tämä on yksi digitaalisuuden tuomista upeista mahdollisuuksista.

 

5. Kotisivut vs. Some

Tarvitseeko yritys molemmat vai riittääkö jompikumpi? Vastaus = molemmat! Kotisivujen tarjoamat hyödyt asiakkaille ovat laajemmat, kuin Facebookin tai Instagramin. Sosiaalista mediaa väheksymättä. Kotisivut ja some aktiivisuus eivät poissulje toisiaan vaan päinvastoin, fiksusti käytettyinä toimivat toisiaan tukien. Hyvät toimivat kotisivut ja aktiivisuus sosiaalisessa mediassa tavoittaa potentiaaliset asiakkaat varmimmin. Asiakassuhteiden ylläpito esimerkiksi Facebookin kautta on rentoa ja tavoittaa kohteensa yleensä melko nopeasti. Mainonta Facebookissa on edullista ja toimivaa, sen tavoitteena on tuoda kävijöitä kotisivuillesi ja täten saavuttaa asiakkuuksia.

 

Laadukas ja relevantti sisältö, tekninen toimivuus, visuaalisuus ja hakukoneoptimointi – kun kotisivusi omaavat nämä piirteet, on yrityksesi digitaalinen näkyvyys vahvalla pohjalla. Laadukkailla kotisivuilla vakuutat asiakkaat omasta osaamisestasi, hankit lisää yhteydenottoja ja asiakkaita yrityksellesi, tarjoat heille kiinnostavaa sisältöä ja kasvatat myyntiä. Kotisivujen tuottamat hyödyt ja tulokset ovat merkittäviä yrityksesi liiketoiminnalle. Digipuu tarjoaa monipuolista ja ammattitaitoista apuaan yrityksille. Palveluihin kuuluu kotisivujen ja verkkokaupan suunnittelu sekä kokonaisvaltaisen brändin ja ilmeen luonti yrityksesi liiketoiminnalle. On myös hyvä muistaa, että toimivat kotisivut vaativat säännöllistä päivittämistä. Viestintä, sisällöllinen tuottaminen sekä sivuston tietoturva-asiat, Digipuu tarjoaa asiakkailleen tukea myös näihin.

Ole rohkeasti yhteydessä, suunnitellaan yhdessä juuri sinun tarpeisiisi sopiva paketti!

Helppokäyttöinen, toimiva ja edullinen verkkosivusto

DigiPuu toteutti salolaisen hierojan, refloksologin ja kalevalaisen jäsenkorjaajan sivuston urheiluhierojamarjolehtonen.com wordpress.comin pilvipalveluun, joka on ilmainen kaikille käyttäjille. Siihen lisättiin kuitenkin oma domain eli verkkotunnus (.fi-pääte ei onnistu), joka tuo sivustolle hieman vuosihintaa.

WordPress pilvipalvelu

WordPress.comin blogipohjiin on saatavilla erilaisia sopimuksia, joiden avulla saadaan tehtyä toimivat, helppokäyttöiset ja edulliset verkkosivut peruskäyttöön pienelle yritykselle tai yhdistykselle. Palvelusta löytyy valmiita sivupohjia responsiivisten sivujen suunnitteluun ja niissä on huomioitu hakukoneoptimointi.

Urheiluhieroja Marjo Lehtonen wordpress.com

Sivuston rakennus

Kotisivuja lähdettiin rakentamaan valmiina olleiden käynti- ja lahjakorttien värimaailmalla. Valmiissa sivuteemassa oli paljon värivaihtoehtoja, jotka osuivat yritysilmeeseen ja kuvilla saatiin luotua sivuille oikeanlaista tunnelmaa.

Palvelut on jaoteltu kolmeen osioon, joka toimi myös sivuteeman kanssa. Ne saatiin siis kätevästi näkyviin heti etusivulle, jolloin asiakas löytää heti etsimänsä palvelun.

Sivustosta tuli toivotunlainen ja pilvipalvelun toiminnallisuudet riittivät hyvin tämän kotisivun tarkoitukseen. Sieltä siis löytää tarjotut palvelut, näkee viimeisimmät kuulumiset ja saa yhteyden palveluntarjoajaan sekä näkee osoite- ja yhteystiedot.