5 Syytä – Miksi yritykselläsi tulee olla kotisivut

Uskallan väittää, että jokaisella yrityksellä pitäisi olla omat kotisivut. Oli kyseessä pieni tai suuri yritys, on kotisivujen hyödyt kiistattomat. Kotisivut luovat yrityksellesi uskottavuutta, jota asiakkaat arvostavat. Listasimme 5 tärkeintä syytä – Miksi yritykselläsi tulisi olla kotisivut.

 

 

1.    Asiakkaat ovat verkossa

Yrityksesi tulee olla siellä missä asiakkaatkin, tänä päivänä se on verkossa. Kotisivut palvelevat niin olemassa olevia asiakkaita kuin uusiakin. Kilpailu monilla aloilla on kovaa ja vaihtoehtoja riittää, pienen yrityksen on helpompi kilpailla verkossa. Kalliit mainoskampanjat eivät ole pienyrittäjälle aina mahdollisia eivätkä edes järkeviä. Kotisivujen ylläpito taas on melko edullista, olisikin älytöntä jättää tämän markkinointikanavan potentiaali käyttämättä.

 

” Kilpailu on helpompaa verkossa ”

 

2.    Kotisivut palvelevat ympäri vuorokauden

Voit ajatella laadukkaita kotisivuja myyntiedustajanasi. Ne tarjoavat asiakkaille yrityksesi palveluja kellosta, viikonpäivästä tai sijainnista riippumatta. Ihmiset ovat kiireisiä ja haluavat löytää vastaukset kysymyksiinsä silloin kuin heille itselle sopii, tällöin he löytävät yrityksesi tarjonnan kotisivuiltasi.

 

3.    Kotisivut asiakaspalvelukanavana

Verkkosivuilla rakennetaan yrityksen asiantuntijuutta ja luodaan uskottavuutta. Yrityksesi voi löytää uusia asiakkuuksia esimerkiksi jo olemassa olevan asiakaskuntasi suositteluiden myötä. Näinä päivinä yrityksestäsi kiinnostunut asiakas avaa ensimmäisenä netin ja tutustuu tarjontaan tätä kautta. Google on maailman käytetyin hakukone ja tämän takia kotisivujen hakukoneoptimointi on erityisen tärkeää, jotta potentiaaliset asiakkaat löytävät tiensä yrityksesi palveluiden pariin. Jollei yritykselläsi ole löydettäviä kotisivuja voit menettää asiakkaan ja hyvin todennäköisesti näin käykin. Jos taas asiakas löytää kotisivuillesi ja nämä tarjoavat vastauksen hänen ongelmaansa, esittelet tuotteita tai palveluitasi kattavasti, on erittäin todennäköistä, että tästä syntyy asiakassuhde.

 

” Jollei yritykselläsi ole löydettäviä kotisivuja, voit menettää asiakkaan ”

 

Tiedollisen ja ratkaisukeskeisen sisällön lisäksi on kotisivuilta hyvä löytyä myös asiakkaan tunteisiin vetoavaa sisältöä. Hyvänä esimerkkinä konkreettiset asiakaskertomukset ja referenssit. Ei riitä, että yrityksellä vain on kotisivut, vaan niiden tulee olla hyvät, niin sisällöllisesti kuin teknisestikin. Tässä yrityksiä auttaa alan ammattilaiset. Digipuun referensseihin pääset tutustumaan tästä.

Kotisivujen yksi tärkeimmistä tavoitteista on asiakkaiden yhteydenotot ja siksi tästä onkin tehtävä mahdollisimman helppoa ja vaivatonta.

 

4.  Kotisivut ovat yrityksen digitaalisen markkinoinnin perusta

Maailma digitalisoituu kovaa vauhtia. Kotisivujen tarkoitus on vastata kävijöiden kysymyksiin ja samalla kerätä yrityksellesi potentiaalisten asiakkaiden yhteystietoja kohdennettua markkinointia varten. Kohdennettu sähköpostiviestintä jo valmiiksi kiinnostuneelle asiakkaalle voi olla ratkaiseva peliliike, joka saa hänet valitsemaan juuri sinun yrityksesi. Tarkoitus on myös asiakkaan ohjaaminen oikeaan paikkaan, sosiaalisen median tililtä kotisivuille ja toisin päin.

 

” Kotisivujen tarkoitus on vastata kävijöiden kysymyksiin ”

 

Kotisivut ovat aina yrityksen omat, niiden sisällöstä vastaa yritys itse tai heidän valtuuttamansa alan osaaja. Julkaisut esimerkiksi sosiaalisessa mediassa, vaikka ne olisivatkin yrityksen omassa profiilissa, ovat alttiita palveluntarjoajan muutoksille. On helppo luoda kotisivuille tavoitteet ja seurata niiden toteutumista analytiikan avulla, tämä on yksi digitaalisuuden tuomista upeista mahdollisuuksista.

 

5. Kotisivut vs. Some

Tarvitseeko yritys molemmat vai riittääkö jompikumpi? Vastaus = molemmat! Kotisivujen tarjoamat hyödyt asiakkaille ovat laajemmat, kuin Facebookin tai Instagramin. Sosiaalista mediaa väheksymättä. Kotisivut ja some aktiivisuus eivät poissulje toisiaan vaan päinvastoin, fiksusti käytettyinä toimivat toisiaan tukien. Hyvät toimivat kotisivut ja aktiivisuus sosiaalisessa mediassa tavoittaa potentiaaliset asiakkaat varmimmin. Asiakassuhteiden ylläpito esimerkiksi Facebookin kautta on rentoa ja tavoittaa kohteensa yleensä melko nopeasti. Mainonta Facebookissa on edullista ja toimivaa, sen tavoitteena on tuoda kävijöitä kotisivuillesi ja täten saavuttaa asiakkuuksia.

 

Laadukas ja relevantti sisältö, tekninen toimivuus, visuaalisuus ja hakukoneoptimointi – kun kotisivusi omaavat nämä piirteet, on yrityksesi digitaalinen näkyvyys vahvalla pohjalla. Laadukkailla kotisivuilla vakuutat asiakkaat omasta osaamisestasi, hankit lisää yhteydenottoja ja asiakkaita yrityksellesi, tarjoat heille kiinnostavaa sisältöä ja kasvatat myyntiä. Kotisivujen tuottamat hyödyt ja tulokset ovat merkittäviä yrityksesi liiketoiminnalle. Digipuu tarjoaa monipuolista ja ammattitaitoista apuaan yrityksille. Palveluihin kuuluu kotisivujen ja verkkokaupan suunnittelu sekä kokonaisvaltaisen brändin ja ilmeen luonti yrityksesi liiketoiminnalle. On myös hyvä muistaa, että toimivat kotisivut vaativat säännöllistä päivittämistä. Viestintä, sisällöllinen tuottaminen sekä sivuston tietoturva-asiat, Digipuu tarjoaa asiakkailleen tukea myös näihin.

Ole rohkeasti yhteydessä, suunnitellaan yhdessä juuri sinun tarpeisiisi sopiva paketti!

Helppokäyttöinen, toimiva ja edullinen verkkosivusto

DigiPuu toteutti salolaisen hierojan, refloksologin ja kalevalaisen jäsenkorjaajan sivuston urheiluhierojamarjolehtonen.com wordpress.comin pilvipalveluun, joka on ilmainen kaikille käyttäjille. Siihen lisättiin kuitenkin oma domain eli verkkotunnus (.fi-pääte ei onnistu), joka tuo sivustolle hieman vuosihintaa.

WordPress pilvipalvelu

WordPress.comin blogipohjiin on saatavilla erilaisia sopimuksia, joiden avulla saadaan tehtyä toimivat, helppokäyttöiset ja edulliset verkkosivut peruskäyttöön pienelle yritykselle tai yhdistykselle. Palvelusta löytyy valmiita sivupohjia responsiivisten sivujen suunnitteluun ja niissä on huomioitu hakukoneoptimointi.

Urheiluhieroja Marjo Lehtonen wordpress.com

Sivuston rakennus

Kotisivuja lähdettiin rakentamaan valmiina olleiden käynti- ja lahjakorttien värimaailmalla. Valmiissa sivuteemassa oli paljon värivaihtoehtoja, jotka osuivat yritysilmeeseen ja kuvilla saatiin luotua sivuille oikeanlaista tunnelmaa.

Palvelut on jaoteltu kolmeen osioon, joka toimi myös sivuteeman kanssa. Ne saatiin siis kätevästi näkyviin heti etusivulle, jolloin asiakas löytää heti etsimänsä palvelun.

Sivustosta tuli toivotunlainen ja pilvipalvelun toiminnallisuudet riittivät hyvin tämän kotisivun tarkoitukseen. Sieltä siis löytää tarjotut palvelut, näkee viimeisimmät kuulumiset ja saa yhteyden palveluntarjoajaan sekä näkee osoite- ja yhteystiedot.

Uudet kotisivut pohdinnassa – Muista sisältö!

uudet kotisivut pohdinnassa

Uusia kotisivuja lähdetään pohtimaan yleensä kun yrityksen palveluntarjonta tai strategia muuttuu. Joskus sivut eivät toimi nykyisissä laitteissa kovin hyvin, joka on jo yksi tärkeä syy verkkosivujen uudistamiseen. Silloin kun lähdetään luomaan täysin uusia sivuja, täytyy myös huomioida domainin (.fi, .com) varaus ja koti verkkosivuille eli webhotelli tai mahdollisesti yrityksen oma palvelin. Näiden varauksessa autan tarvittaessa.

Sisältö on kuningas

Omasta mielestä tärkein asia sekä monesti aikaavievin asia on sivujen sisältö, joka vaatii asiakkaaltani paneutumista omien asiakkaittensa tarpeisiin. Samalla toki pitää huomioida, että vanhaa sisältöä ei kannata uusillekaan sivuille vain kopioida tai ottaa sitä suoraan tuote-esitteestä. Kotisivun sisältö kannattaa päivittää samalla kuin sivutkin ja tuote-esitteissä monesti käydään asiat läpi turhan yksityiskohtaisesti verrattuna nopeasti selailtavaan kotisivuun.

Mikään design ei pelasta, jos verkkosivujesi sisältö ei kohtaa asiakkaasi tarvetta.

Verkkosivujen ilmettä lähdetään rakentamaan olemassa olevan visuaalisen ohjeistuksen tai ilmeen (esim. logon avulla) perusteella. Jos tällaista ei löydy valmiiksi, voidaan sellainen luoda tai tehdä värimaailma asiakkaan toiveiden mukaan.

Tärkeintä on kuitenkin tunnistaa, mistä oma asiakaskunta koostuu, jolloin heti etusivulla osataan kertoa omista palveluista selkeästi asiakaslähtöisesti.

Kun sivut on julkaistu, työ on vasta alussa. Sivustoa kannattaa ylläpitää jatkuvasti erilaisten uutisten ja blogijulkaisujen muodossa, jolloin myös parannat sivujesi hakukonenäkyvyyttä (= ilmainen näkyvyys googlessa).

Responsiivisuus

Uudet kotisivut tehdään nykyään aina responsiivisesti, jolloin ne mukautuvat eri päätelaitteisiin. Eli niitä on helppo selailla älypuhelimella, tabletilla tai tietokoneella. Harvoin tehdään erikseen mobiiliin tarkoitettuja sivuja, koska tämä tarkoittaa suurempaa päivitystyötä ja ylläpitoa.

Tärkeää on myös huomioida, että sivustolle asennetaan varmuuskopiointi päälle, jos jokin ohjelmistopäivitys epäonnistuu. Ohjelmistopäivitysten asennukset voidaan ulkoistaa tai niitä voi opetella tekemään itse, jos on valveutunut WordPressin käytössä.

Joka tapauksessa niiden tekeminen on tietoturvan kannalta välttämätöntä.

Mistä tekijä?

Sivuston tekijää etsiessä, kannattaa selailla tekijöiden referenssejä. Niistä yleensä saa parhaimman käsityksen minkä tyylisiä sivuja tekijä on tehnyt. Yksi tärkeä asia on, mille alustalle sivut tehdään. Tarjolla on niin itsekehitettyjä verkkosivualustoja tai sitten avoimen lähdekoodin alustoja kuten WordPress. Näissä oleellisin asia on jatkuvuus. Kuinka pitkään itsekehitettyä alustaa päivitetään verrattuna esimerkiksi yhteen maailman suosituimpaan alustaan eli WordPressiin. Mitä jos yritys lopettaa toimintansa? WordPress osaajia löytyy aina tilalle, mutta mahdollisesti pienemmälle toimijalle ei löydy ja tällöin voit joutua tahtomattasi uuteen verkkosivuprojektiin. WordPressin päälle rakennetut sivut voidaan myös päivittää uuteen ulkoasuun muuttamalla sivun teemaa huomattavasti helpommalla kuin rakentamalla kokonaan uudet sivut.

Aina kannattaa kysyä tarjousta tai soitella, kun mieleen juolahtaa kysymyksiä. Nykyään on mahdollista hoitaa palaverit videopuheluilla, jolloin maantieteellinen sijainti ei ole enää niin tärkeä.

DigiPuun asiakaskunta on tähän mennessä koostunut Varsinais-Suomessa Salon seudusta ja Uudellamaalla pääkaupunkiseudusta.

Ota yhteyttä:
pirita@digipuu.fi tai p. 040 776 5098

Mukavaa uutta vuotta! Saatiinhan tänne omillekin sivuille sitä kuuluisaa sisältöä 😉